Alexander Calder (American, 1898-1976)
Stegosaurus, 1972
Painted Steel, 600" high,
Ella Burr McManus Trust
© 2023 Calder Foundation, New York / Artists Rights Society (ARS), New York
Photo courtesy of Calder Foundation, New York / Art Resource, New York
Location: 10 S Prospect St, Hartford, CT 06103
Street parking is available. Paid parking is also available at the Front Street Parking Garage or Connecticut Center Parking Garage.
Description:
Rising fifty feet up from the center of Burr Plaza is Stegosaurus, by Alexander Calder (1898-1976). Completed in 1972, and installed in 1973, Stegosaurus is one of Calder's largest monumental public sculptures. Often associated with kinetic mobile sculptures, Calder also made static standing sculptures called stabiles. Stegosaurus was created as a public artwork for the city of Hartford in honor of Alfred E Burr, long term editor and publisher of the Hartford Times, who passed in 1900. His daughter, Ella Burr McManus, left funds for a memorial to her father. The funds did not become available until 1923, and it took until 1966 to finalize the project.
Stegosaurus is made of steel arranged into one large arch with three smaller half-arches extending from one side of it for a total of five "legs" that descend to the ground of the plaza. Atop the arches are five massive triangular forms. The sculpture is painted red, a color Calder used for several of his most famous public works. The space underneath and around the sculpture is open. Visitors can walk around and under each of the five arches and get a complete view of Stegosaurus.
Calder had a long and fruitful relationship with the city of Hartford and the Wadsworth Atheneum. In 1936, the Wadsworth's director Chick Austin and Virgil Thompson commissioned Calder to make the mobile décor for a staging of Eric Satie's drama Socrate, and Calder assisted with the costume design for the infamous Paper Ball. While Austin had long moved on from the Atheneum in 1966, it is not surprising that when a committee was asked to pick "the finest artist of our time" for the Burr Memorial commission, Alexander Calder fit the bill.
Alexander Calder, Stegosaurus, 1972
Alexander Calder (estadounidense, 1898-1976)
Stegosaurus, 1972
Acero pintado, 600" de alto
Ella Burr McManus Trust
© 2023 Calder Foundation, Nueva York / Artists Rights Society (ARS), Nueva York
Fotografía cortesía de Calder Foundation, Nueva York / Art Resource, Nueva York
Ubicación: 10 S Prospect St, Hartford, CT 06103
Se puede estacionar en la calle. También hay estacionamiento de pago disponible en Front Street Parking Garage o Connecticut Center Parking Garage.
Descripción:
Ubicado en el centro de Burr Plaza y con 15 pies de altura, se yergue Stegosaurus, de Alexander Calder (1898-1976). Finalizada en 1972 e instalada en 1973, Stegosaurus es una de las esculturas públicas monumentales más grandes de Calder. Calder, a quien se lo suele asociar con las esculturas móviles cinéticas, también creó esculturas estáticas de pie llamadas “stabiles”. Stegosaurus es una obra de arte pública para la ciudad de Hartford en honor a Alfred E. Burr, editor y director del Hartford Times, quien falleció en 1900. Su hija, Ella Burr McManus, dejó fondos para que se hiciera un monumento a su padre. Los fondos no estuvieron disponibles hasta 1923, y hubo que esperar hasta 1966 para finalizar el proyecto.
Stegosaurus está hecha de acero; es un gran arco con tres medios arcos más pequeños que se extienden desde uno de los lados para formar un total de cinco “patas” que descienden hasta el suelo de la plaza. Encima de los arcos, hay cinco formas triangulares enormes. La escultura está pintada de rojo, un color que Calder utilizó para varias de sus obras públicas más famosas. El espacio de debajo y de alrededor de la escultura está abierto al público. Se puede caminar alrededor de cada uno de los cinco arcos y pasar por debajo de ellos, y disfrutar de una vista completa del Stegosaurus.
Calder tuvo una relación larga y fructífera con la ciudad de Hartford y el Wadsworth Atheneum. En 1936, el director de Wadsworth, Chick Austin, y Virgil Thompson encargaron a Calder la decoración móvil para una puesta en escena del drama Sócrates, de Erik Satie. Calder también ayudó con el diseño de vestuario de la famosa Paper Ball. Si bien en 1966 hacía tiempo que Austin había dejado el Atheneum, no es de extrañar que cuando se le pidió a un comité que eligiera “al mejor artista de nuestro tiempo” para la comisión del Burr Memorial, Alexander Calder cumplía con todos los requisitos.